Slidgigt

Slidgigt – en folkesygdom

Har du ondt i dine led? Er de ømme og stive, skurrer de når du bevæger dig. Så har du måske slidgigt.

Cirka hver femte dansker mellem 45-55 år har slidgigt.

Halvdelen af alle danskere over 75 år har slidgigt.

Smerter er ofte første symptom. Det kan også føles som stivhed i leddet, og gøre det svært at komme ud af sengen om morgnen. Når man kommer op og i gang så løsner det lidt – så er man varmet op og smerterne kan forsvinde, men de kommer igen hvis man får overbelastet leddet. Nogle oplever at få natlige smerter.

Er slidgigt = Smerter?

Nej ikke nødvendigvis. Man kan godt have slidgigt uden de store gener, men for nogle resulterer det i voldsomme smerter og påvirker deres funktion i hverdagen, deres bevægelighed og livskvalitet.

Ofte vil man dog opleve lidt stivhed/indskrænket bevægelse og træthed i det område, hvor slidgigten sidder. Når leddet er slidt nedsættes bevægelsen i leddet, og ens bevægemønster i området påvirkes. Musklerne kan fx blive stramme, overbelastede eller svage. Det gør at musklen arbejder forkert, den bliver øm og irriteret og udtrættes hurtigere.

Slidgigt kan ikke helbredes, men det kan lindres – ofte rigtig meget endda.

Kiropraktisk behandling af slidgigt sigter imod, at holde leddet bevægeligt, aflaste/behandle den involverede muskulatur og og arbejde med træning af området via øvelser. Det øger bevægeligheden i leddet og giver en bedre funktion af hele muskel / ledkomplekset, og medfører dermed færre smerter og øget livskvalitet.

Det kan være med til at forsinke slidgigtens udvikling og dermed forværring af sygdommen.

I kombination med dette kan bruges is/varmebehandling og evt. smertestillende medicin.